حقیقت وجود ما

.اصلها ثابت و فرعها فی السما،قطوفها دانیه"(الحاقه آیه 23) : میوه هایش در دسترس است.منظور و مراد از این عبارت مقدس چیست؟ این همان درخت علم و معرفت است. که از بالا به پایین می آید. یکی از قواعدی که از بالا به پایین می آید این است که "کل ممکنٍ زوجٌ ترکیب":  هر چیزی که لباس امکان می پوشد زوج است.  حقیقت ما  زوج ترکیبی است یعنی ما  موجودی دو بعدی هستیم و هیچگاه نمی توانیم این بعد را از خود جدا کنیم و چون نمی توانیم پس به مقام احدیت هم نمی رسیم. همانگونه که شامخین حکمت و عرفان نیز به آن پرداخته اند ؛ به عنوان مثال علامه طباطبایی در تفسیر المیزان یا امام در مصباح الهدایت می گوید که ما دسترسی به شناخت ذات الهی ابداً نداریم.  اصطلاح "عنقاء مغرب" که می گویند یعنی همین. بخواهی شکار کنی  و به ذات الهی پی ببری ممکن نیست:

"برو این دام بر مرغ دگر نه                که عنقا بلند است آشیانه"

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که با این اوصاف مرحله  فناء فی الله چه می شود؟ در پاسخ اجمالاً باید گفت که سالکینی هم که به مقام فنا فی الله رسیده باشند چون موجودی ممکن هستند زوجٌ ترکیب هستند  یعنی که دو جنبه دارند: یکی یلی الخلق و دیگری یلی الخالق. آنچه منظور نظر ما برای رشد روحی است همان جنبه یلی الی الخلق است.

بنابراین آنچه  برخی فرقه های  به ظاهرعرفانی تحت عنوان  حلول درخدا یا وحدت پیدا کردن با خدا می گویند گفتاری ناصواب و محال است. ما همیشه بنده هستیم و او همیشه خداست. ما همیشه بنده ایم و او همیشه خداست


مشخصات

آخرین جستجو ها